NASA Johnson Space Center, Houston, Texas

Pár napja,14.-én volt 50 éve, hogy útjára indult az Apollo 12 program űrhajója, a második amely leszállt a holdon.
Ennek apropóján született meg ez a poszt, amelyben meglátogatjuk a NASA Houston-i űrközpontját.

Nagy izgalommal vártam hogy odaérjünk, sejtettem hogy rengeteg érdekes dolog vár ott ránk.
Délután értünk oda, így nagyon kevés időnk volt zárásig. Mivel nem tudtunk mindent megnézni, úgy döntöttünk hogy a közelben éjszakázunk és reggel visszatérünk, így bőven lesz időnk mindenre.

A Johnson Űrközpont a missziók vezérlőközpontja és itt folyik az űrhajósok kiképzése is.
A látogató központ 1992-ben nyitotta meg kapuit és 23 200 km2-es területén évi 1 millió látogatót fogad.
A galériában megismerhetjük az amerikai űrhajózás történetét a kiállított tárgyakon és magyarázatokon keresztül, láthatunk a holdat megjárt űrruhát, és megfoghatunk igazi, holdkövet is. ( Az egész világon összesen csak 8 megérinthető holdkő van.)

A központban láthatunk 3 eredeti űrhajót, a Mercury 9 kapszuláját a Faith-7-et, a Gemini-5 kapszuláját, és az Apollo-17 parancsnoki modulját. Ezen kívül több tesztjármű és oktató modul is megnézhető, amivel az asztronautákat készítik fel, például holdjáró tesztjármű, dokkoló modul, különböző tréner gépek.

Gemini V
Apollo 17
Apollo 17 vezérlő modul
Faith 7 kapszula

Megnézhetjük a missziók irányító szobáját, ahonnan a holdra szállást is irányították. Bepillantást nyerhetünk az űrhajósok életébe útjaik során. Láthatjuk a robotot aki a küldetések alatt segíti az űrhajósok munkáját. Robonaut ember formájú robot, aki a kezével képes szerszámokat is használni. Olyan sokféle munkát el tud végezni, hogy 1/3-ára lecsökken az idő, amit az űrhajósoknak kint kellene tölteniük a munka során. Robonaut fel van szerelve kamerákkal, amit az irányítója a fejére szerelt monitoron lát és a feje és a keze mozgatásával irányítani is tudja a robotot.

Az irányító szoba
Robonaut

Kipróbálhatunk különböző szimulátorokat, pl. dokkolást a holdon, vagy megnézhetjük hogy ugyanannak a súlynak a felemeléséhez különböző bolygókon mennyi erőt kellene kifejtenünk.

A Saturn V másolata külön épületben található, ahová nyitott járművekkel szállítanak át. A teraszon ahol várunk a járművekre nagyon meleg van, hatalmas ventilátorokkal próbálják a várakozást tűrhetőbbé tenni. A járatok állandóan közlekednek oda-vissza, magunk dönthetjük el hogy mikor, melyikkel megyünk vissza. A Saturn V épülete mellett is érdekességek vártak.

A Saturn V igazán lenyűgöző méretű. Ez egy folyékony hajtóanyagú, három fokozatú rakéta, ezzel juttatták az Apollo űrhajókat a Hold térségébe. A mai napig ez a hordozó eszköz a legerősebb és legnagyobb sorozatban gyártott rakéta. Magassága 110 méter, átmérője 10 méter, súlya 2800 tonna.

Ez a hordozóra szerelt rakéta lett volna a törölt Apollo 19 küldetés rakétája.
A Saturn V rakéta első fokozatának fúvókája is hatalmas.
Az első fokozat túloldala és a második fokozat hajtóműve látszik a jobb oldalon.
A második fokozat hajtóműve.
A Saturn harmadik fokozata.
Az orron elhelyezkedő hasznos terhet szállító egység.
A rakéta orra a visszatérő kabinnal.

A NASA összesen 13 Saturn V hordozórakétát indított útjára, ebből a 2 próbarepülés után 11-et űrhajósokkal a fedélzetén. Az utolsó Saturn V-el a SkyLab űrállomást állították pályára.

Utazásunkat az Independence Plaza-n fejezzük be. Itt található az Independence Shuttle, a világ egyetlen űrrepülőgép-replikája, amelyet az eredeti NASA 905 transzferhordozó repülőgép tetejére szereltek és ez az egyetlen hely, ahol mindkét repülőbe be is léphetünk.

Remélem tetszett ez a kis utazás az űrhajózás világába, nekünk igazán csodás nap volt.

“NASA Johnson Space Center, Houston, Texas” bejegyzéshez 2 hozzászólás

1. Amit láttam azt szavakkal most értékelni nem tudom! Az biztos,hogy még sokszor végig fogom nézni,hogy felfogjam miről is beszéltek,mit mutattak annak idején porszemenként és ,hol is járt Farkas Bertalan úr ! Millió köszönetem!